Avondspits, januari 2009 | Zwaar verkeer, oktober 2009 | Overlaadplaats, oktober 2009 |
Westzaan was nog nooit zo druk. In eeuwen niet. Elke morgen, even voor half zeven maakt een lange stoet auto’s zich op voor een tocht door het dorp. Vanuit het noorden komen ze. Auto’s die naar Amsterdam moeten of naar de uitgestrekte bedrijfsterreinen langs het Noordzeekanaal. Personenauto’s, vrachtwagens, trucs met opleggers, ze zoeken alle de kortste weg, ver van files, overwegen en stoplichten. Door Westzaan dus.
’s Middags verschijnt de file opnieuw. Nu vanaf het zuiden.
Na een lange werkdag willen de bestuurders eindelijk naar huis. Ze hebben haast,
veel haast.
Erfgoed
Langs de weg, in hun houten huizen, spreken de bewoners wat
luider. Dat zijn ze gewend geraakt. Hun huizen hebben niet te dikke wanden en
ramen met oud enkelglas. Veel huizen staan op de monumentenlijst. Westzaan is
een monumentendorp. Er loopt zelfs een mooie fietsroute doorheen, de Zaanse
Erfgoed route. In de weekeinden, als de auto’s elders stil staan, is die route
een lust voor het oog. Door de week heeft de fietser iets anders om handen. Hij
moet waken voor zijn voortbestaan.
Zacht veen
De bewoners zijn ook gewend geraakt aan bewegende lampen en
rammelend serviesgoed. De volgeladen vrachtwagens, hun Tom – Tom volgend, laten
de grond schudden en deinen. De funderingen onder de huizen, steunend op korte
palen, bewegen mee. De palen zijn niet gegrond op het vaste zand, vijftien of
twintig meter diep. Ze kleven in het zachte veen. Is zo’n paal eenmaal in
beweging geraakt dan zinkt hij weg, onstuitbaar. Ramen beginnen te klemmen,
deuren lopen vast. Daaraan kunnen de bewoners niet wennen. Duur funderingsherstel
is het enige wat hun overblijft.
Vrachtwagens
Westzaan was nog nooit zo druk. De gemeente weet het en past
zich aan. Ze neemt geregeld stappen om schade aan de weg of ongelukken te
voorkomen. Op de dorpsweg mag niet meer worden ingehaald. In de Kerkbuurt, waar
de huizen vlak langs de rijbaan staan, geldt een snelheidsbeperking. Zware
vrachtwagens mogen het dorp niet meer inrijden zonder bestemming. Sommige
vrachtwagens die wel het dorp mogen inrijden blijken voor de weg langs het
Reghthuys te breed. Die weg wordt daarom op hun maat aangepast.
Aanpassingen
Aanpassingen zijn het allemaal. Bedoeld om het verkeer goed te
laten doorstromen en tegelijk de schade aan de weg te beperken. Beperking van
de schade aan huizen en funderingen is daarbij niet het hoofddoel. Dat was al
niet zo bij de oude B-weg, dat is nog steeds niet zo.
De aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat de stroom van
auto’s en vrachtwagens meestal op een vlotte manier kan worden weggewerkt, elke
ochtend en avond weer. Eén zorg hebben de aanpassingen niet kunnen verminderen.
De toenemende hinder voor de bewoners. Hun ergernis over het verkeersgeraas
vanaf de vroege morgen. Hun zorg over de
fundering van hun huizen.
Drie miljoen euro
De tijden zijn echter veranderd. De verkeersafwikkeling is
niet meer het enige doel. De Europese Unie heeft geluidnormen vastgesteld. Die
worden intussen langs de hele Westzaanse dorpsweg overschreden. Zes en negentig
woningen aan de J.J. Allanstraat, het Zuideinde en de Overtoom krijgen volgens
de normen teveel lawaai te verduren. De bewoners hebben al een aanschrijving
ontvangen. Isolatie van hun woningen is een van de mogelijkheden. Het zou de
volgende en zoveelste aanpassing aan het verkeer worden.
Het betreft niet weinig woningen. Ook de kosten van een
isolatieproject zijn niet gering. Het isoleren van een woning kost al gauw dertig
duizend euro. Voor heel Westzaan zou dit dus komen op zo’n drie miljoen euro.
Dit nog afgezien van het ongemak voor de bewoners en de moeilijkheden bij
monumenten met oude ramen en waardevolle interieurs.
Beteugelen
Westzaan
was nog nooit zo druk. Bij het verder volbouwen van
de industrieterreinen aan de Noordoever zal het dorp nog veel drukker
worden. Het
doorgaan met aanpassingen voor het verkeer is daarom geen oplossing
meer. In de
Zaanse gemeenteraad heeft het CDA vragen gesteld en gepleit voor
beteugeling
van het spitsverkeer. Dat kan met een inrijverbod voor verkeer zonder
bestemming in het dorp. Het Westzaanse Dorpscontact bepleit een
dergelijke
afsluiting al jaren. Naast het CDA hebben begin 2009 verschillende
andere grote partijen zich uitgesproken voor maatregelen. Samen vormen
ze een meerderheid in de raad.
Het Zaanse College van B en W is nog niet zo ver. Het hoopt
dat Westzaan zoals voorheen de groeiende verkeersstroom kan
blijven verwerken. Het rekent op nieuwe verkeersmaatregelen in
Westzaan - zuid. Eenrichtingsverkeer op de Westzaersluis moet
erger voorkomen.
2010 - eenrichtingsverkeer op de Westzanersluis
In de loop van 2010 is begonnen met de werkzaamheden voor het eenrichtingsverkeer over de Westzanersluis: het verkeer dat het dorp uit wil wordt vóór de sluis naar de weg door de Westzaner IJpolder geleid. Het verkeer uit de richting Zaandam kan van de oude route blijven gebruik maken. Op de file heeft de omleiding geen waarneembaar effect: het woonwerkverkeer en de opleggers met zeecontainers vinden hun weg door de historische dorpskern zoals tevoren.